Programmabegroting 2019-2022

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risico's

Het risico over de rijkskorting op nieuwe taken is gestegen en blijft de lijst aanvoeren. Zoals aangegeven heeft dit als oorzaak de zichtbaar stijgende kosten en de complexiteit van de ombuigingen. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grote projecten, onderdeel herstructurering sociaal domein.
Ook de nummer twee op de lijst is verhoogd. Het gaat hier om de verstrekking van natuurvergunningen op basis van te hoge stikstofdeposities (Programma Aanpak Stikstof). Dit heeft alles te maken met te verwachtte uitspraken van de rechter over de programmatische aanpak van het stikstof die in Nederland wordt gehanteerd.

Na een fiscaal-juridische analyse zijn diverse scenario’s omtrent de oplegging van de precariobelasting afgewogen. Dit heeft geresulteerd in een risico-minimaliserende strategie, waardoor het risico naar beneden is bijgesteld en uit de top tien is verdwenen. In plaats hiervan is een risico rondom de Spoorzone de top tien binnen gekomen.

Top 10 risico's

bedragen x € 1.000

Omschrijving

Gevolgen

Kans

Financieel
gevolg

Invloed

1

Door rijkskorting en volumeontwikkelingen zijn de zorguitgaven voor Jeugd en Wmo ondanks transformatie hoger dan het zorgbudget.

Overschrijding van het budget.

50%

max. 26.250 (s)

23%

2

Problemen bij de verstrekking van een natuurvergunning op basis van te hoge stikstofdepositie (algemeen risico grondportefeuille).

Mogelijk niet of maar gedeeltelijk ontwikkelen van plannen.

61%

max. 6.300

7%

3

Nieuwe uitgangspunten grondexploitatie WFC blijken markttechnisch niet haalbaar.

Geraamde grondopbrengsten worden niet gerealiseerd.

75%

max. 4.640

6%

4

De kostenontwikkeling van de aanleg van infrastructurele voorzieningen stijgt harder dan voorzien.

Een overschrijding van het beschikbaar gestelde krediet.

75%

max. 2.175

3%

5

Verdichting van het programma in de grondexploitatie Maurits Zuid - WFC is niet haalbaar.

Lagere grondopbrengsten.

50%

max. 2.850

3%

6

De kostenontwikkeling van de bouwkosten van de spoorzone (OV-knoop) stijgt harder dan voorzien.

Een overschrijding van het beschikbaar gestelde krediet.

50%

max. 2.625

2%

7

De opbrengststijging voor woningbouwgrond in niet-winstgevende plannen blijft achter op de geplande stijging.

De opbrengststijging is lager dan geraamd.

25%

max. 4.829

2%

8

De opbrengststijging voor woningbouwgrond in winstgevende plannen blijft achter op de geplande stijging.

De opbrengststijging is lager dan geraamd.

25%

max. 4.254

2%

9

De rijksuitkering voor de Participatiewet (inkomen) is ontoereikend.

Een verslechtering van het financieel resultaat.

40%

max. 2.500 (s)

2%

10

In de periode tussen uitvoeringsbesluit en daadwerkelijke oplevering zijn nieuwe ontwikkelingen die aanpassingen in vastgestelde ontwerp ofwel scopewijzigingen  noodzakelijk maken (Spoorzone).

Aanpassingen leiden tot overschrijding van het beschikbaar gestelde budget.

50%

max. 2.000

2%

(s) = structureel, - = negatief risico (kans)