Het risico over de rijkskorting op nieuwe taken is gestegen en blijft de lijst aanvoeren. Zoals aangegeven heeft dit als oorzaak de zichtbaar stijgende kosten en de complexiteit van de ombuigingen. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grote projecten, onderdeel herstructurering sociaal domein.
Ook de nummer twee op de lijst is verhoogd. Het gaat hier om de verstrekking van natuurvergunningen op basis van te hoge stikstofdeposities (Programma Aanpak Stikstof). Dit heeft alles te maken met te verwachtte uitspraken van de rechter over de programmatische aanpak van het stikstof die in Nederland wordt gehanteerd.
Na een fiscaal-juridische analyse zijn diverse scenario’s omtrent de oplegging van de precariobelasting afgewogen. Dit heeft geresulteerd in een risico-minimaliserende strategie, waardoor het risico naar beneden is bijgesteld en uit de top tien is verdwenen. In plaats hiervan is een risico rondom de Spoorzone de top tien binnen gekomen.
Top 10 risico's | bedragen x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Gevolgen | Kans | Financieel | Invloed | |||
1 |
|
| 50% | max. 26.250 (s) | 23% | ||
2 |
|
| 61% | max. 6.300 | 7% | ||
3 |
|
| 75% | max. 4.640 | 6% | ||
4 |
|
| 75% | max. 2.175 | 3% | ||
5 |
| Lagere grondopbrengsten. | 50% | max. 2.850 | 3% | ||
6 |
|
| 50% | max. 2.625 | 2% | ||
7 |
|
| 25% | max. 4.829 | 2% | ||
8 |
|
| 25% | max. 4.254 | 2% | ||
9 |
|
| 40% | max. 2.500 (s) | 2% | ||
10 | In de periode tussen uitvoeringsbesluit en daadwerkelijke oplevering zijn nieuwe ontwikkelingen die aanpassingen in vastgestelde ontwerp ofwel scopewijzigingen noodzakelijk maken (Spoorzone). | Aanpassingen leiden tot overschrijding van het beschikbaar gestelde budget. | 50% | max. 2.000 | 2% |
(s) = structureel, - = negatief risico (kans)