In 2019 (en verder) wordt op het gebied van bedrijventerreinen de aandacht verdeeld over een aantal zaken.
Bij de verkoop van bedrijfskavelsop Food & Businesspark (voorheen De Klomp Oost genoemd) vormt de doorontwikkeling van een (regionaal) ecosysteem waarin de bedrijven en instellingen kunnen en willen landen de centrale leidraad. Een ecosysteem wordt gevormd door factoren die gezamenlijk zorgen voor een aantrekkelijke omgeving om te ondernemen voor zowel de startende ondernemer als de multinational.
Verder zoeken wij samen met ondernemers naar de revitaliseringskansen en mogelijkheden op bestaande bedrijventerreinen en stellen wij plannen op voor ontwikkelingen van lokale bedrijventerreinen (zoals bijvoorbeeld in Ederveen, Harskamp en Lunteren).
In navolging van de regionale bedrijventerreinplanning zoals vastgelegd in de Regionale Visie Werklocaties wordt ook het onderdeel kantoorlocaties in regionaal verband opgepakt.
In 2019 voeren wij de retailvisie verder uit, die in 2017 is vastgesteld. Dit betreft de uitvoering van het actieplan. We faciliteren en begeleiden de ingestelde subsidieregeling voor ondernemersverenigingen. Uitvoering van standplaatsenbeleid, inventarisatie planologische ruimte en samen met de ondernemersverenigingen werken naar compacte kernwinkelgebieden zijn een aantal voorbeelden uit het actieplan. De accountmanager retail vervult hierin een belangrijke rol. Op het gebied van circulaire economie en sociaal ondernemerschap wordt onderzocht wat de rol van economie kan zijn in het ontwikkelen van een 'rode loper beleid' voor dit soort ondernemers.