De planvorming wordt afgestemd op de recente richtinggevende documenten met leidende principes en kaders, zoals de Stadsvisie en het Programma Buitengebied. Sturing op de ruimtelijke doelen en kwaliteit is daardoor duidelijker, waardoor het behalen van het doel ook beter geborgd wordt. Dit is een nieuwe manier van werken, met een integrale aanpak, samenwerking met andere domeinen en ruimte voor initiatieven. Deze werkwijze sluit beter aan bij de behoeften van de veranderende samenleving. Deze gewijzigde dienstverlening is in de geest van de Omgevingswet, wat bijdraagt aan de implementatie hiervan.
De groene omgeving van Ede wordt door onze inwoners en bezoekers gewaardeerd. Tegelijkertijd wordt groen, natuur en landschap ook vaak als belemmering gezien bij ontwikkelingen. Daarom werken we aan een brede visie op groen, natuur en landschap, onder de noemer ‘Groen Kapitaal’, waarmee wij groen, natuur en landschap als bron van maatschappelijke en economische ontwikkeling positioneren. We werken komend jaar, met veel partijen samen, verder aan de ontwikkeling van het Groen Blauw Casco. Het Groen Blauw Casco verbindt de Edese natuurgebieden op de Veluwe met de Utrechtse Heuvelrug. Een belangrijke schakel hierin vormt de natuurontwikkeling in het Binnenveld.
Implementatie Omgevingswet
We zijn van rijkswege verplicht om de Omgvingswet in te voeren. De implementatie van de Omgevingswet is een gemeente-brede exercitie met grote gevolgen in het fysieke domein, lopende tot 2021 met een overgangstermijn tot 2029. De implementatie van de nieuwe wet en instrumenten gaat gepaard met een nieuwe manier van werken. Dit behelst het integreren van bestaande regelgeving, het verbreed opzetten van nieuwe visies en programma’s en een andere rolneming van de gemeente richting haar ondernemers en inwoners. Dit alles wordt ondersteund door een uitgebreide digitale verandering.
Voor zowel de implementatie in de organisatie van de nieuwe manier van werken, als voor de transitie naar het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO), zijn middelen en capaciteit nodig.
Hoogspanningslijn
Al jaren bestaat de wens vanuit omwonenden en politiek om de hoogspanningslijn die boven de kern van Ede loopt, ondergronds te brengen (verkabelen). In de motie M3 aangenomen op 12 november 2015 verzoekt de gemeenteraad het college te onderzoeken hoe de hoogspanningslijn zo snel mogelijk na invoering van de wettelijke verkabelingsregeling ondergronds kan worden gebracht en voor de dekking gebruik te maken van de inkomsten precarioheffing. De verkabelingsregeling (onderdeel van het wetsvoorstel Voortgang Energietransitie) treedt op 1 januari 2019 in werking. Hierin wordt onder andere de verdeling van de kosten van de verkabeling tussen de verschillende betrokken partijen geregeld. Uit het haalbaarheidsonderzoek dat inmiddels is uitgevoerd blijkt dat er geen technisch onoverkomelijke knelpunten zijn om de hoogspanningslijn ondergronds te brengen. Wel zal het gezien de vele kabels en leidingen die al in de grond liggen een complexe uitdaging worden. Kosten voor verkabeling bedragen € 4,7 miljoen (onzekerheidsmarge 20%, exclusief ambtelijke uren). Inclusief ambtelijke uren en onderzoekskosten zal de gemeentelijke bijdrage uitkomen op circa € 1,2 miljoen.
Met de vaststelling van de Meerjarenbeleidsvisie 2019-2022 is het ingeschatte benodigde bedrag ter beschikking gesteld (dekking vanuit het Investeringsfonds Impuls Ede). Een projectgroep samen met netbeheerder Liander bereidt de verkabeling de komende periode voor. Het streven is om de hoogspanningslijn nog deze collegeperiode onder de grond te krijgen (al zal het gezien de complexiteit en afhankelijkheid van andere partijen een hele opgave worden om dit te halen).
Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
Door het neerslaan van stikstof in de natuur staan veel leefgebieden van beschermde soorten in Natura2000-gebieden onder hoge druk en neemt de biodiversiteit zowel binnen als buiten deze gebieden sterk af. De afgelopen jaren hebben overheden, natuurorganisaties en ondernemers in het landelijke Programma Aanpak Stikstof (PAS) samengewerkt aan ruimte voor sterkere natuur, minder stikstof en ruimte voor economische ontwikkelingen. De kans is groot dat het PAS in het najaar van 2018 zal worden opgeschort of vernietigd door de Raad van State. Bij mogelijke vernietiging van het PAS zal vergunningverlening op grond van de Wet natuurbescherming voor economische activiteiten (waaronder landbouw) in en rond Natura2000-gebieden naar verwachting op slot gaan en komen herstelmaatregelen in de natuur onder druk te staan. Voor de gemeente Ede is een integrale van aanpak van stikstof van groot belang; we hebben hier immers veel natuur én veel economische activiteiten. Nauwe betrokkenheid bij het dossier Programma Aanpak Stikstof is noodzakelijk om in onze ruimtelijke projecten goede afwegingen te kunnen maken en invloed te hebben in de landelijke discussie.
Recreatie en Toerisme
In 2017 is met de toeristische sector een langjarige visie ontwikkeld op recreatie en toerisme. Hiermee leggen we een fundament voor de doorontwikkeling van verblijfs- en dagrecreatie en daaraan ondersteunend beleid. Voor de visie is een uitvoeringsplan beschikbaar. In ieder geval blijft het project Vitale Vakantieparken de komende jaren tot de speerpunten behoren. Andere onderwerpen waarop we sterk inzetten zijn recreatieve routes (zoals MTB-, wandel- en ruiter/men-routes), de dagrecreatieve voorzieningen, zakelijk toerisme en de toeristische (digitale) informatievoorziening.
In aanloop naar de herdenking van 75 jaar Market Garden wordt gewerkt aan onder andere het project Dropzone Ede om herinneringstoerisme in Ede te versterken. Dit project is ook onderdeel van de gebiedsopgave Veluwe. Centrale doelstelling van de gebiedsopgave: de Veluwe op één als binnenlandse vakantiebestemming. Met partners wordt samengewerkt aan een Veluws Routebureau.