Programmabegroting 2019-2022

Veiligheid

Veiligheid en toezicht

  1. Opstellen nieuw veiligheidsplan voor de periode 2019-2022.
  2. Regionale actieplannen en best practices ten aanzien van High Impact Crimes (waaronder drugs en ondermijning), die in 2018 worden ingesteld, worden gezamenlijk toegepast door het Veiligheidshuis, IT, OM, politie en toezicht. Hierdoor is sprake van een sluitende ketenaanpak.
  3. Alle multiproblem-gezinnen worden van een sluitende integrale aanpak voorzien tussen veiligheid en sociaal domein. Dit door het IT en extra procesregie in het Veiligheidshuis.
  4. Alle jeugdgroepen en daartoe behorende jeugdigen worden in kaart gebracht door toepassing van de vernieuwde inventarisatiemethodiek (shortlist). Dit maakt een groepsgerichte, domeingerichte of persoonsgerichte aanpak mogelijk door gemeente, politie, OM en organisaties voor jeugd- en jongerenwerk.
  5. Vastgoed- en bouwprojecten boven de waarde van € 1 miljoen worden vooraf getoetst door middel van een Bibob toets, indien er twijfels bestaan over de herkomst van de financiering. Crimineel geld kan zo niet in de bovenwereld terecht komen.
  6. Geradicaliseerde personen worden in kaart gebracht door deelname aan multidisciplinair overleg tussen politie, justitie en gemeente. De gemeente voorziet de in kaart gebrachte personen van een aanpak die leidt tot de-radicalisering.
  7. In de aanvraagprocedure van een evenement worden door de gemeente concrete afspraken gemaakt met de organisatoren over de risico’s- en veiligheidsaspecten. Deze afspraken zijn handhaafbaar.
  8. In de wijkteams opstellen en uitvoeren van de gebiedsagenda. Deze bevatten concrete actiepunten.
  9. Inzet van het Keurmerk Veilig Buitengebied. Leefbaarheid- en veiligheidsvraagstukken worden geïnventariseerd onder bewoners, ondernemers en professionals. Dit kan leiden tot concrete acties, zowel op preventief als repressief gebied.
  10. Aan de hand van een ondermijningsbeeld wordt gekeken welke acties concreet nodig zijn om ondermijning aan te pakken.
  11. Woonoverlast beperken door inzet van nieuwe wettelijke mogelijkheden uit de Wet Aanpak Woonoverlast. Aanpassingen Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) met regelgeving die overlast beperkt (zoals: woonoverlast).
  12. Opstellen van een planmatig, wijkgericht en integraal handhavingsuitvoeringsprogramma Toezicht.
  13. Opstellen strategische visie voor integrale handhaving.
  14. Instellen en borgen taakaccent 'verwarde personen' voor de handhaver openbare ruimte.