Het verder ontwikkelen van de transformatieagenda Wmo, zoals de ontschotting van budgetten (binnen het sociaal domein, maar ook met de Zvw en de Wlz - domeinoverstijgend werken), de verbinding tussen nulde-, eerste- en tweedelijn, substitutie van zwaardere naar lichtere vormen van ondersteuning en het bieden van maatwerk. Een wijkgerichte aanpak staat daarbij voorop.
Het realiseren van laagdrempelige ontmoetingsplekken in alle wijken, gericht op ontmoeting en dagbesteding/participatie, in samenwerking met Wmo-aanbieders, Malkander en de brede nuldelijn.
Het evalueren en verder ontwikkelen van het product Thuisondersteuning (zowel de maatwerk, als de algemene voorziening) alsmede thuisondersteuning voor mantelzorgers.
Het onderzoeken van sturingsmogelijkheden op budget en kosten Wmo, ondermeer door het werken aan transformatiedoelstellingen door het opstellen van een nieuwe ontwikkelagenda met aanbieders Wmo.
Het evalueren en verder ontwikkelen - in samenspraak met de regiogemeenten van het Wmo-ondersteuningsarrangement GGZ. Dit is nodig voor de extramuralisering van het intramurale beschermd wonen voor de doelgroep GGZ met psychiatrische problematiek.
Het realiseren van een optimale aansluiting van de maatschappelijk opvang bij wat de doelgroep nodig heeft.
Het verder opschuiven van ‘zorgbeleid’ naar ‘woonbeleid’ in de maatschappelijke opvang en beschermd wonen. Mensen wonen zo normaal mogelijk. Dat is 'in de wijk' en met scheiding van wonen - ondersteuning, al dan niet met ambulante begeleiding.
Het ontwikkelen en uitvoeren van ondersteuningsarrangementen binnen het onderwijs zodat we ─ integraal ─ kunnen anticiperen op opgroei- en opvoedproblemen. Dit helpt ook om voortijdige schooluitval te voorkomen. De ketensamenwerking willen we hiervoor optimaal benutten.
We zijn daar waar het gebeurt: op scholen, de plek waar kinderen en hun ouders zijn. Het voornemen om een notitie te schrijven over jongeren in een kwetsbare positie wordt ingevuld door concrete, praktisch uitvoerbare plannen te maken. We bevorderen de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, zodat een jongere niet afhankelijk hoeft te worden van een uitkering. We zetten ons in voor praktijkcertificering waar het halen van een startkwalificatie een brug te ver is.
Drie pilots op het gebied van schulddienstverlening die in 2018 hebben gedraaid, worden in 2019 vertaald naar reguliere uitvoering:
Problematische schuldenproblematiek bij onze inwoners wordt adequaat opgepakt met het product ‘Op tijd erbij’. In 2018 heeft een pilot gedraaid in Ede-West. Samen met het Sociaal Team bieden wij ongevraagd hulp aan de inwoners met problematische schulden.
In 2018 is samen met ketenpartners en ervaringsdeskundigen gewerkt aan de producten ‘Nazorg uit Voorzorg’ en ‘Preventie Jongeren’. Nazorg uit Voorzorg beoogt, door middel van gedragsverandering, te voorkomen dat inwoners nogmaals in de financiële problemen raken.
Met het product ‘Preventie Jongeren’ wordt een verbinding gemaakt met scholen. Zo willen we als effect realiseren dat er minder schooluitval voorkomt vanwege schuldenproblematiek.
Uit de nota’s ‘Effectiviteit van het Minimabeleid 2015’ bleek dat de integrale samenwerking binnen het sociaal domein een verbeterslag behoeft. Deze verbeterslag heeft ons geholpen om de dienstverlening naar onze inwoners op een hoger niveau te brengen. De interne werkprocessen zijn hierop afgestemd. Wij gaan onderzoeken of onze inwoners dit ook zo ervaren. Daarnaast gaan we de effecten van de inkomensondersteunende regelingen onderzoeken. Dit doen we in 2019.