De gemeente Ede blijft haar dienstverlenings- en bedrijfsvoeringsprocessen slimmer en efficiënter inrichten en verder digitaliseren met als doel om beter aan te sluiten op de eisen en wensen vanuit de maatschappij. Zo is de gemeente Ede al klaar om E-facturen te kunnen ontvangen en verwerken, een wettelijke verplichting die geldt vanaf april 2019. Verder speelt fiscaliteit door voortdurend wijzigende regelgeving binnen gemeenten een steeds grotere rol. Hierbij gaat het om de BTW, BTW-compensatiefonds, loonheffingen en de vennootschapsbelasting. Om te kunnen voldoen aan de toenemende eisen op het gebied van de corporate governance en corporate compliance, waaronder de voorwaarden van het horizontaal toezicht van de Belastingdienst wordt er ingezet op aansturing en controle. Dit leidt er niet alleen toe dat de gemeente Ede haar fiscale risico’s beter kan beheersen, het creëert ook meer inzicht in de mogelijkheden om de fiscale kansen te benutten. Het verhogen van de kwaliteit en toegankelijkheid van gegevens, om betere besluitvorming mogelijk te maken is een speerpunt. De verdere ontsluiting van documenten uit de
planning & control cyclus is hiervan een uitvloeisel.